LICENCJA – jak uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego (PHGP)?
maj 8th, 2009 napisany przez macio1984
Żeby legalnie latać motolotnią wystarczy świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego (PHGP) czyli licencja. Świadectwo takie możemy zrobić tylko w szkołach lub ośrodkach, które posiadają certyfikat z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na stronie ULC http://www.ulc.gov.pl/ znalazłem tylko pięć takich ośrodków: wykaz-certyfikowanych-osrodkow-szkolenia-lotniczego.xls i dlatego ceny są jakie są 🙁
Świadectwo kwalifikacji pilota motolotniowego PHGP upoważnia nas do:wykonywania lotów samodzielnych w przestrzeni G w dzień (od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca) bez prawa korzystania z łączności radiowej.
- Wykonywania lotów samodzielnie po kręgu, do strefy i po trasie.
- Wykonywania startów z miejsc innych niż przeznaczone do startów i lądowań.
- Dokonywania samodzielnie przeglądu przedlotowego motolotni.
Wpisy dodatkowe do świadectwa poszerzają zakres uprawnień pilota, ale wymagają przejścia dodatkowego szkolenia w certyfikowanym ośrodku szkolenia lotniczego.
Do takich wpisów należą:
- Uprawnienie do wożenia pasażera (CP)
- Uprawnienia do lotów w przestrzeni kontrolowanej (CVFR)
- Uprawnienia do prowadzenia korespondencji radiowej w ruchu lotniczym w języku polskim lub angielskim
- Uprawnienia instruktorskie (INS)
Innym rodzajem wpisów są uprawnienia wpisywane do osobistego dokumentu przebiegu szkolenia i także wymagają przejścia dodatkowego szkolenia w certyfikowanym ośrodku szkolenia lotniczego.
Wpisywane uprawnienia to:
- Loty termiczne i zboczowe.
- Loty w szykach.
- Loty połączone ze zrzutem skoczków spadochronowych.
- Loty połączone ze startem i lądowaniem na wodzie (Hydro).
- Loty połączone z holowaniem banerów reklamowych lub innych statków powietrznych.
- Loty nocne.
Wymagania ogólne dla kandydatów na motolotnie:
– ukończone 15 lat,
– wykształcenie, co najmniej gimnazjalne albo równorzędne,
– pozytywny wynik badań lotniczo – lekarskich, właściwych dla PHGP.
Badania można zrobić w Centrum Medycyny Lotniczej GOBLL ul. H. Sienkiewicza 108/110, 50-348 Wrocław tel.: 071 7924092, 071 7924094 www.gobll.org
Dokumenty składane przez kandydata na szkolenie:
– uwierzytelnioną kopię świadectwa szkolnego,
– orzeczenie lotniczo – lekarskie wg grupy III,
– potwierdzoną notarialnie zgodę przedstawiciela ustawowego kandydata, jeżeli nie osiągnął on pełnoletności,
– oświadczenie o podporządkowaniu się dyscyplinie lotniczej i zachowaniu wymogów higieny psychicznej i fizycznej.
Aby móc ubiegać się o świadectwo kwalifikacji do wniosku na egzamin państwowy należy dołączyć aktualne zaświadczenie o niekaralności.
Szkolenie motolotniowe składa się z części teoretycznej (46 godz. wykładów) i praktycznej (min. 25 godz. nalotu) i może być prowadzone indywidualnie lub grupowo. Szkolenie teoretyczne może być prowadzone w trybie stacjonarnym lub zaocznym. W trybie zaocznym instruktor sprawdza stopień przyswojenia wiedzy teoretycznej podczas konsultacji(16 godz.). Uczeń musi opanować wiedzę teoretyczną z następujących przedmiotów:
Szkolenie praktyczne rozpoczyna się od lotów zapoznawczych do strefy, podczas których instruktor zapoznaje pilota – ucznia z wrażeniami lotu, sprawdza jego reakcje na lot, oraz zaznajamia z rejonem lotów. W miarę postępów w szkoleniu, pilot – uczeń przystępuje do kolejnych zadań o coraz wyższym stopniu trudności. Po wylataniu ok. 10 godz. pilot – uczeń wykonuje loty egzaminacyjne z instruktorem innym niż szkolący. Celem egzaminu jest sprawdzenie umiejętności pilota – ucznia, kwalifikujące go do pierwszego lotu samodzielnego. Ostatnim zadaniem szkolenia są samodzielne loty nawigacyjne po trasie.
Po wykonaniu wszystkich zadań zgodnie z programem szkolenia i uzyskaniu łącznego nalotu minimum 25 godzin, uczeń otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia motolotniowego, co uprawnia go do przystąpienia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego do egzaminu państwowego (teoretycznego i praktycznego) na świadectwo kwalifikacji pilota motolotni.
Pilot posiadający świadectwo kwalifikacji i nalot samodzielny 50 godz. może przystąpić do przeszkolenia (4-10 lotów po kręgu) na uprawnienie CP – loty z pasażerem.
Przykładowe ceny jakie obowiązują w Polsce 🙁
szkolenie praktyczne
Loty po kręgu i loty do strefy z instruktorem – 330,-zł/h
Loty po trasie z instruktorem, oraz loty samodzielne – 300,- zł/h
Loty samodzielne doskonalące ponadplanowe – 240,- zł/h
Istnieje możliwość wykonywania przez pilota – ucznia lotów samodzielnych (ok. 8godz.) na własnej motolotni. W takim przypadku, cena za te loty jest obniżana o ok.60%.
Koszt egzaminu praktycznego przed wylotem samodzielnym – 150÷300,- zł (cena uzależniona od stawki egzaminatora za egzamin, kosztów jego dojazdu, oraz od ilości egzaminowanych).
Przeszkolenie do uprawnień CP – 200÷350,- zł (w zależności od ilości wykonanych lotów).
szkolenie teoretyczne
Indywidualnie – 800,- zł
Grupowo – w zależności od ilości uczestników, nie mniej jak 250,- zł od osoby.
Bardzo łatwo można policzyć, że licencja kosztuje ok 8-9 tys. zł. Konkurencja żadna ośrodków tylko pięć…. nic dziwnego, że 70% polski lata na licencji czeskiej…..
Mimo wszystko zachęcam do aktywnego latania i realizowania założonych celów.
Opublikowane w Licencja PHGP | 9 komentarzy »
maj 10th, 2009 at 15:30
Dzięki za wyczerpującą informację. Całość dokładnie opisałeś, koszty są spore, ale możliwości później duże. Należy jeszcze pamiętać o zakupie bądź zrobieniu swojego sprzętu. Mam jeszcze pytanie dotyczące zrobienia licencji w Czechach: Czy koszty rzeczywiście są dużo mniejsze i czy jest jakaś różnica miedzy zrobieniem licencji tam i w Polsce?
maj 11th, 2009 at 11:59
Licencja czeska kosztuje ok 50% taniej, problem polega na tym, że ciężko spotkać kogoś kompetentnego, kto chętnie pomoże w załatwieniu wszystkich formalności, pozatym trzeba tam jechać na minimum 2tygodnie no i jeszcze się jakoś z nimi dogadać (czesi rozmawiają jeszcze „łamanym” niemieckim). W zeszłym sezonie ogłaszał się gość co załatwiał dla osób, które umieją latać!!! licencje za 2000 (ale dwóch kolegów do dziś tej licencji nie ma:/ a zapłacili). Licencja czeska jest tak samo honorowana u nas jak polska w końcu jesteśmy w UNI.
wrzesień 21st, 2009 at 16:49
A czy ktoś ma jakieś namiary na tego gościa, co niby załatwiał ten kurs w Czechach? Bo mój tata chce sobie zrobić, a on już umie latać 🙂 pozdrawiam 🙂
listopad 24th, 2009 at 19:28
Czy mozna otrzymac namiary na czeskie szkoly ? jesli tak to bardzo prosze o adres. I drugiepytanie czy uprawnienia na pilotowanie ultralekkich samolotow i motolotni to to samo uprawnienie ?
Pozdrawiam Andrzej
kwiecień 24th, 2011 at 11:38
Strasznie durne to prawo jest w Polsce. W Belgii wystarczy tylko umiec czytac oraz pisac i przejsc badania lekarskie, by moc latac motolotnia.
grudzień 30th, 2012 at 11:22
Polskie prawo lotnicze jest durne bo to wymysł durnych komunistów. Chodziło o to aby maksymalnie utrudnić ucieczki „szczęśliwych” mieszkańców socjalistycznej PRL do cywilizowanych krajów. Po zmianie ustroju nikt w Rządzie nie zawraca sobie głowy aby cokolwiek zmienić.
styczeń 27th, 2013 at 22:22
Mam pytanie !
Do czego jest potrzebne zaświadczenie o niekaralności?
Proszę to merytorycznie uzasadnić.
Pozdrawiam
styczeń 28th, 2013 at 21:22
Witam, koledzy przenieśli swoją aktywność na ikarus-team.pl (nasza siostrzana strona). Proszę tam pytać a na pewno odpowiedzą 🙂
styczeń 29th, 2013 at 10:02
Nie wszystkie ośrodki wymagaja takiego zaświadczenia. Nie wiem do czego, proszę pytać w ośrodkach organizujących kursy na świadectwo kwalifikacji PHGP np: w http://mikrolot.pl/szkola.php