English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (32 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Wiosenne latanie Koszałkiem

time maj 5th, 2010 napisany przez autor Marek

Witam po przewie zimowej !!!

Wraz z nadejściem wiosny Koszałek znów wzleciał w powietrze. Trochę nim polatałem w bezwietrznej i wietrznej pogodzie i obserwowałem wspomniane wcześniej „myszkowanie” modelu w locie. Zmierzyłem wielkość stateczników i zajrzałem do literatury.

Obejrzałem też trochę zdjęć i filmów modeli latających skrzydeł. Wniosek był taki, że stateczniki są sporo za duże, w zasadzie starczył by jeden statecznik a model ma ich dwa na końcach skrzydła.
Zmniejszyłem nieco ich wielkość (o jakieś 20% każdy) .

Loty wykazały poprawę stabilności lotu ale zjawisko nie znikło całkowicie. Wahania były mniejsze i tylko w locie silnikowym. W locie szybowym model leciał równo i spokojnie. Raz jeszcze zmniejszyłem powierzchnię stateczników i po lotach mogę uznać, że teraz jest dobrze. Tylko w locie z maksymalną prędkością czasem model lekko zamyszkuje. Poza tym lata jak po sznurku. Wypróbowałem też śmigło 8×4 (w miejsce 7×6). Jest chyba korzystniejsze. Modelem lata się przyjemnie, ma spory nadmiar mocy. Piony wykonuje na 2/3 gazu, pozostała 1/3 jest przyjemnym dodatkiem nadającym modelowi dużą prędkość.

Pozdrawiam
Marek

Opublikowane w modele latające, Opisy budowy | comments 1 Komentarz »

Jedna Odpowiedź

  1. chomiq (admin) Napisał:

    Cześć, model Koszałka jest wzorowany na czeskim skrzydełku SAGITA EPP, powierzchnia i kształt stateczników jest dość zbliżony do niego. W moim modelu (całość z EPP) nie zauważyłem myszkowania, ale ja nie mam takiego jak ty „kadłuba” z przodu, więc może i to ma wpływ na lot. U mnie oś silnika jest skierowana (bardziej niż u Ciebie) w dół -- patrząc z boku. Mniej więcej równolegle do górnej płaszczyzny spływu skrzydła. Przy zbyt małym kącie, zauważalne jest podrywanie przodu modelu do góry podczas lotu silnikowego, dlatego ważne jest skierowanie osi silnika pchającego w dół. Wyważenie mam lekko tylne i o 1,5 stopnia bardziej podniesione lotki (mój model lata na małych prędkościach przy 2S), przy 3S ustawienia dokładnie wg. instrukcji od Leona. U mnie jest chyba troszkę grubszy profil, bo model fantastycznie lata majestatycznie przy małych prędkościach. Polecam lekkie zaokrąglenie stateczników, zmniejszy to opory lotu i zwiększy doskonałość modelu.

    Mój model nie ma żadnych wzmocnień (węglowych ani listew laminatowych) oprócz taśmy zbrojonej na natarciu (srebrna z marketu budowlanego -- POWER TAPE ~15zł, nie ta tania za 5zł, ona jest do niczego). i model jest lekko elastyczny.

    Moje wyposażenie:
    serwo: 2 x HXT 900 (2x9gram)
    odbiornik: corona 4ch (4gramy)
    regulator: 25A (21 gram)
    pakiet: Li-Ion 2S 2200mAh, Li-Pol 1350mAh 3S 20C (80-120 gram)
    silnik: ręcznie wykonany ~1000kV (56gram)
    śmigło: 9x7,5 GWS DD przy 2S oraz 8x4 GWS DD przy 3S