English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (34 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Latające skrzydło – „Goliat” – 1,5m. Opis budowy krok po kroku.

time listopad 30th, 2010 napisany przez autor Leon

 

SKRZYDŁO GOLIAT 1,5M

               Paweł (turelp) z Oławy – autor opisu budowy modelu „Goliat”.

Film z  budowy modelu i nie tylko.

  

Oczekiwana paczka dotarła w całość .

 

 

Po rozpakowaniu ustawienie wszystkiego na sucho i pierwsze wrażenie jaki duży.

Porównanie do kilera.

Budowę czas zacząć!

1. Składanie skrzydeł.  

Przygotowanie bagnetów z węgla do łączenia skrzydeł w całość. Bagnety węglowe długość 20-21 cm  grubość  fi 3 dla lepszej  sztywność skrzydła   szt.4 po  2 szt. na  jedno skrzydło. Wbijamy bagnety w jedną część  na sucho i następnie powoli wbijamy w drugą część by po złączeniu było równe. Dla lepszej orientacji możemy wbijać przesuwając po listewce zamontowanej w   skrzydle  na  natarciu (listewka wsunięta w skrzydło potem ją dopiero wklejamy ) Po sprawdzeniu jak wygląda skrzydło na sucho złożone rozsuwamy je tak by bagnety pozostały,i by można było części posmarować klejem  (klej do styropiany uniwersalny polimerowy).Po sklejeniu dla lepszego ustawienia możemy jeszcze użyć szpilek do połączeń połówek. Następnie wklejamy listewkę na natarcie skrzydła też klejem do styropianu i pozostawiamy do wyschnięcia

  

    

 

 

2.Usztywnienie skrzydła.

 Dla lepszej sztywność skrzydła i lepszego mocowania lotki wyciąłem z balsy o grubość  5mm   zakończenie skrzydła  zdj.1. Przyklejone zostało klejem UHUpor  i na czas schnięcia zabezpieczone taśmą pakową zdj.2 .3 .W czasie gdy schną skrzydła oszlifujemy drobnym papierem lotki i oklejamy je np. taśmą pakową  (nierówności w oklejeniu możemy wyrównać żelazkiem lub opalarką –dobrać temperaturę by taśma się nie skurczyła ) zdj. 4

rys. 1   rys. 2 

rys.  3   rys.  4 

 

3.Sklejenie skrzydeł , zamontowanie dźwigarów .

Po wyschnięciu obu skrzydeł i listewek z balsy możemy przystąpić do sklejenia skrzydeł razem do tego celu używamy kleju UHUpor  smarujemy obie części klejem i pozostawiamy na chwilę  by klej podsechł, a następnie sklejamy razem –pamiętajmy że musimy to zrobić raz gdyż klej ten łapie potem bardzo szybko i jak źle spasujemy to po oderwaniu ponownym połówek skrzydeł możemy mieć  podrywany styropian z sąsiedniego skrzydła . Sklejamy to na dużym stole lub podłodze  rys.1 .Po przeschnięciu sklejonych skrzydeł razem możemy zabrać się do odznaczenia –wyrysowania wycięcia pod dźwigary ,które wykonane są z laminatu szklanego  rys.2,rys.3. Odmierzamy odległości na skrzydle według załączonego planu budowy Goliata. Takie zaznaczenie wykonujemy po obu stronach skrzydeł i staramy się by były one w tym samym miejscu co na stronie odwrotnej skrzydła, gdyż t o zapewni nam potem jego sztywność. Po odrysowaniu wycinamy nożykiem rowek na szerokość dźwigara. Następnie wkładamy dźwigar na sucho w skrzydło ,pojedynczy dźwigar jest takiej długość że zachodzi na sąsiednie skrzydło .Wkładając drugi dźwigar w rowek sąsiedni musimy go poszerzyć. Proponuję naciąć  w miejscu łączenia szerszy rowek –nie wytapiamy go lutownicą!

Dźwigar ma być mocno wciśnięty w skrzydło .

Po dopasowaniu dźwigarów w rowkach wyjmujemy je i smarujemy nacięcie klejem do styropianu  i  umieszczamy dźwigary jeszcze raz.  Rys.3,4,5,6,7. Po wyschnięciu kleju w rowkach skrzydło szlifujemy papierem ściernym pod oklejanie rys.8. Wycieramy skrzydło wilgotną szmatką by zebrać pozostały pył po oszlifowaniu

  rys. 1     rys. 2

rys. 3     rys.. 4 

 rys.  5      rys. 6

rys. 7        rys. 8

 Między czasie podczas szlifowania wyszło że słabym punktem skrzydła jest  też jego łączenie na końcach. Gdzie ma być mocowany silnik i postanowiłem też to miejsce wzmocnić balsą i połączyć już z zrobionym wzmocnieniem na lotki .Po wykonaniu z kartonu szablony profilu zakończenia skrzydeł z tej samej balsy o grubości 5 mm. wyciąłem zakończenie .Przyklejone zostało na klej UHUpor  a połączenia balsy na klej Cjano . rys.9,10

Rys.9         rys.10

4.Przygotowanie lotek – wklejanie zawiasów .

Jak mamy oklejone lotki  i zakończone prace ze skrzydłem zabieramy się za zamontowanie zawiasów do lotek  i wyznaczenie wycięcia na zawiasy w skrzydłach.  Użyłem  zawiasy poliestrowe  4 szt. na jedną lotkę,  rozmieszczamy je w równych odległościach. Zawiasy następnie po zamontowaniu w lotce  i dopasowaniu w skrzydle na sucho  wklejamy na żywicę  epoksydową  5min. tylko do lotek . Dopiero po oklejeniu skrzydła wklejamy zawiasy z lotką do skrzydła też na tę samą żywicę co pozwoli nam na dokładne dopasowanie lotki do skrzydła .

rys. poniżej

                               

Zawias poliestrowy                                         Zawias zamontowany w lotce

                               

Rozmieszczenie zawiasów na drugiej lotce                                     Porównanie zawiasów

  

  Wyznaczenie zamocowania zawiasów w skrzydle

 

 Nacięcie w skrzydle pod zawias.           Lotka zamontowana na sucho.

5.Osprzęt  rc , zamontowanie silnika i serw .

Z  racji że skrzydło jest duże serwa i silnik powinny być dość mocne.

Wyposarzenie:

Serwa    TowerPro  standard SG-5010          szt.2

Dane techniczne serwa:

  • Moment : 5,5 kg (4,8V) ; 6,5 kg (6V)
  • Prędkość : 0,2 sek. (4,8V) ; 0,16 sek. (6V)
  • Wymiary : 40 x 20 x 38 mm
  • Waga : 39 g

Na początek użyłem silnik  Emax GT2215/09 i śmigło do elektryka 11×5

Dane techniczne silnika:

Model     GT2215/09
Liczba Cel     2,3 LiPo
RPM/V      1180

                                                              RPM                Prąd Max (<60s)        Ciąg
Rekomendowane śmigła
(3S) 10×4,7 (8300RPM)           20A                        1250 g
(3S)  10×6  (8850RPM)            24A                       1140 g

Wymiary stojana    –  22x15mm
Średnica Ośki      –   4mm
Waga                    –   70g
Rekomendowana Waga Modelu  –  300-1100g

 

Silnik montujemy na wieżyce wyciętej z płytki laminatowej.  Jest  naprawdę solidna.. Ustawiamy  ją na skrzydle i odrysowujemy gdzie mają być wycięte rowki pod jej zamontowanie. Po wyznaczeniu miejsca wyszło jednak że jest to dość słabe miejsce, gdyż skrzydła w tym miejscu są cienkie więc dla lepszego zamocowania z drugiej strony skrzydła został naklejony kwadrat z plastiku z pudełka po lodach co dało dobre usztywnienie w tym miejscu . Jeszcze dla lepszego zamocowania wieżyczki oprócz wklejenia jest ona zapięta na zapinki plastikowe . Wzmocnienie przyklejone klejem UHUpor. Jednak samą wieżyczkę z silnikiem montujemy dopiero po oklejeniu modelu . Następnie zabieramy się do wyznaczenia miejsca pod serwa i wycięcia dla nich miejsc w skrzydle

Pamiętajcie że  muszą one być poustawiane na neutron i zamontowane  przed oklejeniem skrzydła  !

 Ja zamontowałem Serwa tak by popychacz był prostopadle do lotek . Zaczep do lotek zamontowany jest w 1/3 lotki od środka skrzydła dlatego tak by serwo miało mniejsze pory podczas pracy. Jeżeli  przewody przy serwach krótkie to musimy użyć przedłużaczy .U mnie odbiornik i regulator jest zaraz za silnikiem więc też użyłem przedłużaczy . Miejsce na baterię wyznaczyłem z przodu skrzydła co dało dość dobre wyważenie . Montowane są one na rzep .Używam dwóch baterii Li-pol 2200 30C ale jedna robi za balast lub dla dłuższego latania łącze je równolegle co daje więcej energii.

 

Silnik i Serwo TowerPro.       silnik Emax GT 2215/09.

 

Serwo TowerPro standard .         Wyznaczenie miejsca pod wieżyczkę z silnikiem.

                               

Miejsce wycięcia pod wieżyczkę.           Wzmocnienie pod wieżyczke z drugiej strony.

 

Przymiarka Serwa na sucho i wyznaczanie miejsca pod wycięcie w skrzydle.

 

 

 

 

6.Montaż  serw .

Po przygotowaniu i wyznaczeniu miejsca pod serwa  wycinamy dokładnie je nożykiem. Możemy też wyrównać miejsce lutownicą tylko pamiętajmy że musi być dopasowane do serw gdyż będzie ono tylko wciśnięte i zaklejone taśmą by można je było potem w razie awarii  swobodnie wydostać do naprawy. Przed oklejaniem skrzydła serwa zakleimy jeszcze taśmą białą lub pod kolor oklejania o mocnym kleju Co da nam dodatkowe zabezpieczenie serw. .Wycinamy też rowek pod przewody od serw

 

Odrysowane Serwo na skrzydle.     Serwo wciśnięte i przewód w rowku.

  

Serwo zamontowane na równo z powierzchnią.         Zamontowane serwa.

  

Serwo zaklejone taśmą przed oklejeniem.       Przewody –przedłużacz zamontowany w skrzydle.

7.Oklejanie skrzydła .

Po zamontowaniu serw rozpoczynamy oklejanie skrzydła.  Możemy je oklejać taśmą pakową kolorową zakupioną w sklepie papierniczym lub folią do oklejania modeli wtedy używamy żelazka Ja oklejałem taśmą pakową  na zakładkę . Oklejamy jedną część skrzydła a następnie drugą ,możemy się tak bardzo nie przejmować.  Że jest trochę pofalowana ,gdyż pożniej oklejoną taśmę wyrównamy opalarką –ustawić temperaturę. By taśma się nie pokurczyła za bardzo . Wzór oklejania dowolny i kolory też .

  

Oklejanie rozpoczęte.       Połowa jednej strony oklejona.          Dalej oklejamy od początku skrzydła.

Cała jedna strona skrzydła oklejona.

Następnie zabieramy się za oklejanie drugiej strony.

 

Druga strona oklejana.           Cała druga strona oklejona.

8.Wklejenie lotek ,zamontowanie wieżyczki z silnikiem ,wklejenie wingletów .

Następnie wklejamy lotki do skrzydła na stale.  Używamy do tego celu tej samej żywicy epoksydowej 5min.co do wklejania zawiasów w lotkach.  Żywica 5min.pozwala nam na swobodne ustawienie lotki w skrzydle. Montaż wieżyczki z silnikiem rozpoczynamy od zamocowanie jej w skrzydle w rowkach które  były wcześniej wycięte i przewiercamy otwory na opaski  plastikowe zaciskowe , które lepiej będą trzymały wieżyczkę. Po tych przygotowaniach mocujemy wieżyczkę już na stałe klejem do styropianu polimerowym. Który wlewamy w rowki i zaciskamy opaski plastikowe. Na samym końcu wklejamy winglety na klej UHUpor. Od spodu naklejamy jeszcze mocowanie –uchwyt  do trzymania skrzydła podczas startu Wykonane z styropianu przyklejone na klej UHUpor .osłonka na baterie widoczna na zdjęciach wykonana z pudełka po lodach.

 

Lotka wklejona na stałe do skrzydła.       Druga strona skrzydła z lotkami.

 

Miejsce pod wieżyczkę z zapinkami.      Wieżyczka wklejona i zapięta na zapinki.

 

  

Winglet przygotowana do przyklejenia.             Winglet przyklejony do skrzydła.

 

Winglet przyklejone do skrzydeł .          Przyklejony uchwyt  do rzucania skrzydła

 

9.Ważenie skrzydła z osprzętem gotowego do lotu

Waga całkowita z jedną baterią Li-pol 3s  2200mA 30C  1090grm

 

Skrzydło z osprzętem.           Masa całkowita do lotu 1090gr.

  

Skrzydło gotowe do lotu.

Plan modelu Goliat .

Plan modelu Goliat .pdf

Parę fotek  Goliata z pierwszego oblotu.

  

 

 

Filmy z pierwszego oblotu i trochę akrobacji.

  
 
        

 

 Pozdrawiam Paweł.

——————————————————————————————————————–

———————————————————————————–

————————————

———-

  Goliat –  w wykonaniu Mateusza z Gdańska.

Model posłużył jako platforma FPV.

DSC_0263 DSC_0260 DSC_0261

 Goliat- Budowa - 3 DSC_0270 Goliat- Budowa - 6

Wyposażenie:
SILNIK: Foxy C3020/10
REGULATOR: Foxy 45A air/heli
SERWA: Hitec HS-5245MG
VIDEO: 5,8Ghz 200mw
2x2200mha+1000mha dla fpv

Opublikowane w modele latające, Opisy budowy | comments Możliwość komentowania Latające skrzydło – „Goliat” – 1,5m. Opis budowy krok po kroku. została wyłączona

Komentarze niedostępne.