Ogólna instrukcja budowy modeli z EPP część II
marzec 7th, 2012 napisany przez januszj57
W drugiej część ogólnej budowy modeli z EPP chciałbym przedstawić zasady instalacji serw w skrzydłach, mocowanie lotek i dźwigienek sterowych. Do napędu lotek i steru wysokości stosujemy mikro serwa ze względu na ich ciężar, waga serw oscyluje w granicach 9 do 12 gram. Cena na aukcjach allegro od 10,- zł. do 17,- zł. Umiejscowienie serw to już indywidualna sprawa, najlepiej zamontować po jednym serwomechanizmie na każdą lotkę, istniej wówczas możliwość sterowania rocznicowo wychyleniami każdej z lotek. Wybór umiejscowienia serwa – wierzch skrzydła czy też spód – jest nie tyko dylematem estetycznym. Modele z EPP z reguły nie posiadają podwozia, a przy lądowaniu na przysłowiowym brzuchu można zerwać przekładnie zębata serwa, kilkakrotnie się mi to przydarzyło. Wybór pada wiec na wierzchnią stronę skrzydła.
Najlepiej wykonać z kartonu szablon, który posłuży nam do odrysowania kształtu serwa na skrzydle.Wybieramy miejsce w którym chcemy umieścić serwo, w miarę blisko kadłuba w odległości ok 40-50 mm od lotki.
Odrysowawszy mazakiem kształt otworu na serw najlepiej lutownicą transformatorową wypalamy wnękę. Z drutu miedzianego o grubości 0,75 do 1,00 mm wyginamy literę U i mocujemy zamiast grotu w lutownicy, a następnie wypalamy otwór na serwo.
Bardzo ważnym jest także w jaki sposób ukryjemy przewody od serw. Ja preferuje schowanie przewodów w rdzeniu skrzydła, w tym celu gorącą lutownicą wykonuje rowek w który wpycham przewód serwa a następnie zaszpachluje go szpachlą do balsy. W przypadku uszkodzenia serwa łatwo przewód wyrwać. Gdy pomalujemy skrzydło to rowka nie widać. Inaczej możemy wyciąć trójkątną pryzmę wzdłuż drogi przewodu, a następnie CA zakleić szparę po wciśnięciu w nią przewodu.
Zawiasy montujemy posługując się „sprytnym” przyrządem do wyśrodkowywania miejsca wklejenia zawiasu listkowego. Za pomocą przyrządu i znacznika wyznaczamy miejsce dla zawiasu. Nacinamy nożem szczelinę i wklejamy zawias. Podobnie postępujemy z lotką. Sprawdzamy prawidłowe działania lotki. Wszystko zalewamy odrobiną kleju CA.
Czas zamontować dźwignie lotek, wyznaczamy linę prostą biegnącą od serwa do lotki i zaznaczamy miejsce, w które po nacięciu szczeliny nożem wklejamy dźwignie sterową lotki.
GOTOWE !!!
Pozdrawiam Janusz
Opublikowane w Modelarnia, Opisy budowy, technologia modelarska | 2 komentarze »
marzec 8th, 2012 at 12:38
Witam, Panie Januszu czy materiał EPP pozyskuje Pan z zakupów (sklep modelarski) czy są to materiały z odzysku, tzn. z opakowań sprzętu elektronicznego itp.
Mam kawałek EPP, w który był zapakowany sprzęt IT, ale mam wrażenie że ciężar na m3 jest z górnej granicy dla pianek EPP.
Pozdrawiam.
lipiec 10th, 2012 at 23:45
Darek, pozwolę sobie odpowierzieć za p. Janusza:
-- EPP było kupowane przez kilku z nas hurtowo po kilka-kilkanaście płyt na osobę. Transport niestety jest drogi bo liczy się objętość materiału przy przewożeniu na palecie. Do tego ostatnio ciężko jest znaleźć EPP w rozsądnej cenie i małych ilościach w sklepach modelarskich.
-- Kiedyś miałem trochę EPP z opakowania po serwerze i po pocięciu na płytki przez Leona, wykorzystałem do budowy modelu 🙂 i wszystko było ok. Przy małych modelach różnica w wadze między „lekkim i ciężkim EPP” nie jest wielka.