English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Kawasaki Ki 61 Hien

time marzec 29th, 2012 napisany przez autor januszj57

Kawasaki Ki 61 Hien

Głównymi konstruktorami Kawasaki Ki-60 i Ki-61 byli Takeo Doi oraz Shin Owada. Konstrukcja Ki-60 okazała się wielkim niewypałem. Założenia były dobre, jednak jak na początkujących w budowaniu nowoczesnych myśliwców przechwytujących Japończyków, problem okazał się zbyt wymagający. Samolot nie latał tak jak zakładano, a właściwie prawie wcale nie latał, ponieważ stwierdzono złą stateczność poprzeczną, potrzebę dość dużego wysiłku podczas pilotowania oraz wymagał bardzo długiego rozbiegu, szybko też wytracał szybkość i wpadał w korkociąg, z którego ekstremalnie trudno było się wykaraskać, a zwrotność była wręcz opłakana. Na placu boju został jednak Ki-61. Koku Hombu nie chciało teraz rezygnować z koncepcji szybkiego myśliwca z silnikiem rzędowym, tym bardziej, że włożono w projekt wiele pracy i poświęcono mu dużo czasu. Czwartego dnia po ataku na Pearl Harbor, 11 grudnia 1941 roku, z fabryki Kagamigahara wytoczono pierwszy Kawasaki Ki-61, oznaczony Ki-6101.

Napęd stanowił licencyjny Ha-40, czyli skopiowany Daimler-Benz DB601A. Po oblocie miny Japończyków były morowe, bowiem samolot prowadził się dobrze. W trakcie 6 miesięcy zbudowano dwanaście samolotów prototypowych, nieznacznie się od siebie różniących, ostatecznie dokonując małych zmian, typu powiększenie wlotu powietrza do chłodnicy. Samoloty te uzbrojono w dwa karabiny maszynowe Ho-103 o kal. 12,7 mm montowane nad silnikiem oraz dwa typu 89 kal. 7,7 mm w skrzydłach. Na pułapie 6.000 metrów n.p.m. Kawasaki uzyskał 591 km/h i okazał się lepszym pod każdym względem od konkurentów, z jednym wyjątkiem: był mniej zwrotny od Hayabusy. Trzynasty z kolei wojownik okazał się być pierwszym samolotem seryjnym. Do lotnictwa armijnego trafił w sierpniu 1942 roku. Po zaakceptowaniu go jako nowego samolotu myśliwskiego dla Lotnictwa Cesarskiej Armii Japońskiej, otrzymał pełne oznaczenie wojskowe (uwaga): SAN SHIKI SENTHOKI ICHI GATA KAI KO – tłumaczę: Armii Typ 3 Samolot myśliwski Model 1 Ko; a oznaczenie skrótowe: Ki-61-I Ko i nazwa Hien (jap. lecąca jaskółka).

(przedruk z internetu)

Model  Kawasaki Ki 61 Hien z EPP, wycięty metodą cnc z pianki EPP odpornej na uderzenia  o rozpiętości: 1020 mm, długość: 710 mm, ciężar samych rdzeni 220 G, ciężar gotowego do loto z silnikiem regulatorem i pakietem Li-pol 200 mAh 616 G, model już całkowicie pomalowany farbami, wklejone pręty węglowe jako wzmocnienia skrzydeł i kadłuba, wykonane lotki. Model przeznaczony zarówno do rekreacyjnego lub sportowego  pilotażu. Do napędu zastosowany był  silnik 3 f o mocy 250 W, pakiet Li-pol 11,1 V, 2200  mAh, śmigło 10×6, regulator 3 f  25 A. W modelu należy zamontować  zamontowane trzy  serwa, po jednym do napędu lotek trzecie do steru wysokości. Fotografie przedstawiają model do budowy i  w locie.

Pozdrawiam Janusz

Od kolegi Pawła z Oławy otrzymałem @ z adresem na YOUTUBE gdzie zamieścił film z lotów modelem Kawasaki Ki 61 Hien z EPP kupionym u mnie, poniżej treść @ i adres internetowy:

Treść wiadomości: 

„Witam kupiłem jakiś czas temu u Pana ten samolot.
Chciałem jeszcze raz podziękować samolot lata super.
Tu filmik do lotów tym modelem.

Może Pan umieścić na stronie w allegro lub na forum.
Pozdrawiam Paweł.”

Dziękuję koledze Pawłowi za filmik
i pozdrawiam  Janusz

Opublikowane w aircombat | comments Możliwość komentowania Kawasaki Ki 61 Hien została wyłączona

Komentarze niedostępne.