Kawasaki Ki 61 Hien
marzec 29th, 2012 napisany przez januszj57
Kawasaki Ki 61 Hien
Głównymi konstruktorami Kawasaki Ki-60 i Ki-61 byli Takeo Doi oraz Shin Owada. Konstrukcja Ki-60 okazała się wielkim niewypałem. Założenia były dobre, jednak jak na początkujących w budowaniu nowoczesnych myśliwców przechwytujących Japończyków, problem okazał się zbyt wymagający. Samolot nie latał tak jak zakładano, a właściwie prawie wcale nie latał, ponieważ stwierdzono złą stateczność poprzeczną, potrzebę dość dużego wysiłku podczas pilotowania oraz wymagał bardzo długiego rozbiegu, szybko też wytracał szybkość i wpadał w korkociąg, z którego ekstremalnie trudno było się wykaraskać, a zwrotność była wręcz opłakana. Na placu boju został jednak Ki-61. Koku Hombu nie chciało teraz rezygnować z koncepcji szybkiego myśliwca z silnikiem rzędowym, tym bardziej, że włożono w projekt wiele pracy i poświęcono mu dużo czasu. Czwartego dnia po ataku na Pearl Harbor, 11 grudnia 1941 roku, z fabryki Kagamigahara wytoczono pierwszy Kawasaki Ki-61, oznaczony Ki-6101.
Napęd stanowił licencyjny Ha-40, czyli skopiowany Daimler-Benz DB601A. Po oblocie miny Japończyków były morowe, bowiem samolot prowadził się dobrze. W trakcie 6 miesięcy zbudowano dwanaście samolotów prototypowych, nieznacznie się od siebie różniących, ostatecznie dokonując małych zmian, typu powiększenie wlotu powietrza do chłodnicy. Samoloty te uzbrojono w dwa karabiny maszynowe Ho-103 o kal. 12,7 mm montowane nad silnikiem oraz dwa typu 89 kal. 7,7 mm w skrzydłach. Na pułapie 6.000 metrów n.p.m. Kawasaki uzyskał 591 km/h i okazał się lepszym pod każdym względem od konkurentów, z jednym wyjątkiem: był mniej zwrotny od Hayabusy. Trzynasty z kolei wojownik okazał się być pierwszym samolotem seryjnym. Do lotnictwa armijnego trafił w sierpniu 1942 roku. Po zaakceptowaniu go jako nowego samolotu myśliwskiego dla Lotnictwa Cesarskiej Armii Japońskiej, otrzymał pełne oznaczenie wojskowe (uwaga): SAN SHIKI SENTHOKI ICHI GATA KAI KO – tłumaczę: Armii Typ 3 Samolot myśliwski Model 1 Ko; a oznaczenie skrótowe: Ki-61-I Ko i nazwa Hien (jap. lecąca jaskółka).
(przedruk z internetu)
Model Kawasaki Ki 61 Hien z EPP, wycięty metodą cnc z pianki EPP odpornej na uderzenia o rozpiętości: 1020 mm, długość: 710 mm, ciężar samych rdzeni 220 G, ciężar gotowego do loto z silnikiem regulatorem i pakietem Li-pol 200 mAh 616 G, model już całkowicie pomalowany farbami, wklejone pręty węglowe jako wzmocnienia skrzydeł i kadłuba, wykonane lotki. Model przeznaczony zarówno do rekreacyjnego lub sportowego pilotażu. Do napędu zastosowany był silnik 3 f o mocy 250 W, pakiet Li-pol 11,1 V, 2200 mAh, śmigło 10×6, regulator 3 f 25 A. W modelu należy zamontować zamontowane trzy serwa, po jednym do napędu lotek trzecie do steru wysokości. Fotografie przedstawiają model do budowy i w locie.
Pozdrawiam Janusz
Od kolegi Pawła z Oławy otrzymałem @ z adresem na YOUTUBE gdzie zamieścił film z lotów modelem Kawasaki Ki 61 Hien z EPP kupionym u mnie, poniżej treść @ i adres internetowy:
Treść wiadomości:
„Witam kupiłem jakiś czas temu u Pana ten samolot.
Chciałem jeszcze raz podziękować samolot lata super.
Tu filmik do lotów tym modelem.
Może Pan umieścić na stronie w allegro lub na forum.
Pozdrawiam Paweł.”
Dziękuję koledze Pawłowi za filmik
i pozdrawiam Janusz
Opublikowane w aircombat | Możliwość komentowania Kawasaki Ki 61 Hien została wyłączona