Mitsubishi „Zero” model z EPP.
listopad 3rd, 2015 napisany przez januszj57
Mitsubishi A6M Rei-Sen – podstawowy typ samolotu myśliwskiego Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej w okresie II wojny światowej, jeden z najlepszych myśliwców początkowego okresu wojny. Samolot znany jest popularnie jako „Zero”, Amerykanie nadali mu w czasie wojny nazwę kodową Zeke.
(zdjęcia i tekst zaczerpnięte z internetu).
Samolot opracował inż. Jirō Horikoshi w 1940 roku. Konstrukcja powstała jako odpowiedź na zamówienie marynarki, która poszukiwała następcy dotychczas używanego myśliwca A5M4. Zamówienie i wymagania postawione przed nowym myśliwcem pokładowym marynarki były bardzo wygórowane:
- prędkość maksymalna w locie poziomym ponad 500 km/h,
- rozbieg z pokładu okrętu nie więcej niż 70 metrów (japońskie lotniskowce ze względu na swoją modułową konstrukcję nie miały katapult i samoloty musiały startować o własnych siłach),
- zdolność do lotu na maksymalnych obrotach silnika przez co najmniej 1,5 godziny,
- promień działania bojowego co najmniej 500 kilometrów.
Wymagania te były bardzo trudne do spełnienia, a dodatkowy problem wynikał z faktu, że konstruktorzy japońscy, w przeciwieństwie do np. amerykańskich, nie dysponowali silnikiem lotniczym o wystarczającej mocy. Efektem tego była rezygnacja z opancerzenia i samouszczelniających się zbiorników paliwa.
Początkowo zamontowano silnik Mitsubishi Zuisei 13 o mocy 875 KM, jednak z tym silnikiem samolot (oznaczony jako A6M1) nie uzyskał odpowiednich osiągów. W drugiej wersji zastosowano silnik Nakajima NK1B Sakae 12 ze sprężarką, o mocy startowej 940 KM i 950 KM na wysokości 4200 metrów. Wszystkie seryjne „Zera” aż do końca wojny latały z różnymi modyfikacjami tego silnika. Począwszy od wersji A6M3, zwiększono moc silnika Sakae 21 do 1130 KM. Silniki te napędzały trzyłopatowe śmigło o zmiennym skoku, od wersji A6M3 zastosowano większe śmigło mogące skuteczniej przenosić większą moc.
Zero” był pierwszym myśliwcem marynarki japońskiej, który nie tylko dorównywał myśliwcom amerykańskim, ale je przewyższał. Wiele korzystnych cech samolot zawdzięczał niskiej masie własnej (częściowo wynikało to z braku np. opancerzenia czy samouszczelniających zbiorników z paliwem), dzięki czemu obciążenie powierzchni płata było nieduże i przez to zwrotność maszyny była bardzo dobra. Na samym początku samoloty te odniosły wielkie sukcesy i to właśnie spowodowało powstanie mitu „supermyśliwca”, któremu nie może sprostać żaden z alianckich samolotów. Początkowo rzeczywiście przewaga jakościowa nad samolotami Brewster F2A Buffalo i Grumman F4F Wildcat była duża, tym bardziej, że japońskie lotnictwo pokładowe miało bardzo dobrych i doświadczonych pilotów.
Koniec części I.
Pozdrawiam Janusz.
Opublikowane w Aktualności, Nasze modele | 2 komentarze »
listopad 4th, 2015 at 20:01
Farda do styropianu
Mieszamy farbe bezbarwna do parkietow z pigmetami do kolorowania emulsji,
proporcja zalezy od intensywnosci koloru
Pozdrawiam Andrzej
listopad 4th, 2015 at 20:04
Farda do styropianu
Mieszamy farbe bezbarwna ( wodna) do parkietow z pigmetami do kolorowania emulsji,
proporcja zalezy od intensywnosci koloru
Pozdrawiam Andrzej