English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Mitsubishi „Zero” model z EPP.

time listopad 3rd, 2015 napisany przez autor januszj57

Mitsubishi A6M Rei-Sen – podstawowy typ samolotu myśliwskiego Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej w okresie II wojny światowej, jeden z najlepszych myśliwców początkowego okresu wojny. Samolot znany jest popularnie jako „Zero”, Amerykanie nadali mu w czasie wojny nazwę kodową Zeke.

the_wind_rises_mitsubishi_zero 73-b-1280 mitsubishi-a6m2c-reisen-zero

(zdjęcia i tekst zaczerpnięte z internetu).

Samolot opracował inż. Jirō Horikoshi w 1940 roku. Konstrukcja powstała jako odpowiedź na zamówienie marynarki, która poszukiwała następcy dotychczas używanego myśliwca A5M4. Zamówienie i wymagania postawione przed nowym myśliwcem pokładowym marynarki były bardzo wygórowane:

  • prędkość maksymalna w locie poziomym ponad 500 km/h,
  • rozbieg z pokładu okrętu nie więcej niż 70 metrów (japońskie lotniskowce ze względu na swoją modułową konstrukcję nie miały katapult i samoloty musiały startować o własnych siłach),
  • zdolność do lotu na maksymalnych obrotach silnika przez co najmniej 1,5 godziny,
  • promień działania bojowego co najmniej 500 kilometrów.

Wymagania te były bardzo trudne do spełnienia, a dodatkowy problem wynikał z faktu, że konstruktorzy japońscy, w przeciwieństwie do np. amerykańskich, nie dysponowali silnikiem lotniczym o wystarczającej mocy. Efektem tego była rezygnacja z opancerzenia i samouszczelniających się zbiorników paliwa.

Początkowo zamontowano silnik Mitsubishi Zuisei 13 o mocy 875 KM, jednak z tym silnikiem samolot (oznaczony jako A6M1) nie uzyskał odpowiednich osiągów. W drugiej wersji zastosowano silnik Nakajima NK1B Sakae 12 ze sprężarką, o mocy startowej 940 KM i 950 KM na wysokości 4200 metrów. Wszystkie seryjne „Zera” aż do końca wojny latały z różnymi modyfikacjami tego silnika. Począwszy od wersji A6M3, zwiększono moc silnika Sakae 21 do 1130 KM. Silniki te napędzały trzyłopatowe śmigło o zmiennym skoku, od wersji A6M3 zastosowano większe śmigło mogące skuteczniej przenosić większą moc.

DSC00007 DSC00008 DSC00011

Zdjęcie 1 (2015-10-29 12-18) Zdjęcie 5 (2015-10-29 12-21) Zdjęcie 7 (2015-10-29 12-21)

Zero” był pierwszym myśliwcem marynarki japońskiej, który nie tylko dorównywał myśliwcom amerykańskim, ale je przewyższał. Wiele korzystnych cech samolot zawdzięczał niskiej masie własnej (częściowo wynikało to z braku np. opancerzenia czy samouszczelniających zbiorników z paliwem), dzięki czemu obciążenie powierzchni płata było nieduże i przez to zwrotność maszyny była bardzo dobra. Na samym początku samoloty te odniosły wielkie sukcesy i to właśnie spowodowało powstanie mitu „supermyśliwca”, któremu nie może sprostać żaden z alianckich samolotów. Początkowo rzeczywiście przewaga jakościowa nad samolotami Brewster F2A Buffalo i Grumman F4F Wildcat była duża, tym bardziej, że japońskie lotnictwo pokładowe miało bardzo dobrych i doświadczonych pilotów.

Koniec części I.

Pozdrawiam Janusz.

 

Opublikowane w Aktualności, Nasze modele | comments 2 komentarze »

2 komentarze

  1. Andrzej Napisał:

    Farda do styropianu
    Mieszamy farbe bezbarwna do parkietow z pigmetami do kolorowania emulsji,
    proporcja zalezy od intensywnosci koloru
    Pozdrawiam Andrzej

  2. Andrzej Napisał:

    Farda do styropianu
    Mieszamy farbe bezbarwna ( wodna) do parkietow z pigmetami do kolorowania emulsji,
    proporcja zalezy od intensywnosci koloru
    Pozdrawiam Andrzej