Mitsubishi „ZERO” z EPP
marzec 27th, 2012 napisany przez januszj57
Mitsubishi A6M Reisen (popularna nazwa „Zero”, w kodzie amerykańskim „Zeke”)
Właściwą nazwą japońską samolotu jest Reisen – skrót od Rei-shiki kanjō-sentōki „myśliwiec pokładowy Typ 0”. Cyfra 0 oznaczała końcówkę roku, w którym samolot wprowadzono do produkcji. Oficjalnym amerykańskim oznaczeniem kodowym było imię Zeke (lub Hamp dla Modelu 32), jednakże znacznie większą popularność zdobyło angielskie tłumaczenie nazwy japońskiej, czyli Zero. Stało się ono popularne do tego stopnia, że także w Japonii spotyka się hybrydowe oznaczenie Zero-sen.
Samolot opracował inż. Jiro Horikoshi w 1940 roku. Konstrukcja powstała jako odpowiedź na zamówienie marynarki, która poszukiwała następcy dotychczas używanego myśliwca A5M4 (w kodzie amerykańskim „Claude”). Zamówienie i wymagania postawione przed nowym myśliwcem pokładowym marynarki były bardzo wygórowane:
- prędkość maksymalna w locie poziomym ponad 500 km/h,
- rozbieg z pokładu okrętu nie więcej niż 70 m (japońskie lotniskowce ze względu na swoją modułową konstrukcję nie miały katapult i samoloty musiały startować „o własnych siłach”),
- zdolność do lotu na maksymalnych obrotach silnika przez co najmniej 1,5 godziny,
- promień działania bojowego co najmniej 500 km.
długość – 9.05 m, wysokość – 3,52 m, rozpiętość – 12 m, silnik Nakajima NK1B Sakae 12 950 KM, masa własna 1754 Kg, prędkość ok. 530 km/h.
Model Mirsubishi „Zero” w skali 1:12 wykonany z EPP, o rozpiętości 1000 mm, długości 720 mm. Ciężar samych rdzeni 270 G. Rdzenie skrzydeł stateczników i kadłuba już pomalowane. Należy skleić dwie połówki skrzydeł i stateczniki. Zastosowany profil dwuwypukły nośny. Kąt zaklinowania skrzydeł 1,5 st. Zwichrzenie końcówek skrzydeł.. Pięknie lata, ciekawy jest również kamuflaż modelu. Model należy wyposażyć najlepiej w 3 szt. serw, po jednym na każda lotkę i jedno na ster wysokości. Silnik 3 f o mocy 200 – 300 W i obrotach min. 1200 obr/V, regulator 20-30 A, akumulator 2200 mAh. wystarcza na 7 do 10 min. lotu. Wkleić wzmocnienia stateczników poziomego i pionowego oraz kadłuba. Wyciąć otwory na serwa i akumulator. Wyważyć model , środek ciężkości wypada w odległości ok.60 – 70 mm od natarcia skrzydła mierząc przy kadłubie. Zdjęcia pokazują model z odlotów w dniu 24 i 25 marca 2012 r.
Pozdrawiam Janusz.
Opublikowane w aircombat, Nasze modele | Możliwość komentowania Mitsubishi „ZERO” z EPP została wyłączona