English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (18 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Ogólna instrukcja budowy modeli z EPP część I

time luty 24th, 2012 napisany przez autor januszj57

EPP pianka stosowana do budowy tanich modeli łatających RC jest tworzywem konstrukcyjnym po które bardzo ochoczo sięgają modelarze. Jej wspaniale właściwości, sprężystość, nie wrażliwość na zmianę kształtu, odporność na wszelkiego typu chemikalia, możliwość malowania dowolnymi farbami, na dzień dzisiejszy czyni z niej wspaniałe tworzywo do budowy modelu latającego. Czas poświęcany na budowę gotowego modelu RC niewspółmiernie krótki  w porównaniu do czasu potrzebnego na zbudowanie modelu konstrukcyjnego z balsy. Koszty materiału to już całkowita rewelacja. Na temat kosztów innym razem.

W niniejszym wpisie chciałbym przedstawić ogólne zasady budowy wycinanych przeze mnie modeli myśliwskich samolotów z II wojny światowej w skali 1:12. Metodą cnc na ploterze 4 osiowym wycinane są poszczególne elementy składowe modelu. Zasadniczo są to ; dwie połówki skrzydeł, kadłub oraz statecznik pionowy i poziomy.

Do opracowania kształtów wycinanego modelu korzystam ze wszystkich dostępnych opracowań na tematy lotnicze, są to plany modelarskie , książki, wydawnictwa militarne, internet. Należy zeskanować rysunek samolotu do programu w którym możemy rysować i zapisywać rysunki np. auto cad czy też Corel (najlepiej najnowszy). Po obrysowaniu kształtów i wyskalowaniu elementów modelu zapisujemy poszczególne kształty geometryczne z dopełnieniem dxf. Tak zapisany kształt na przykład kadłuba przenosimy do programu GMFC sterującym styroploterem. Program w wersji „demo” jest do pobrania z internetu a licencja do kupienia od 45,- EUR, wcale niedrogo.

Powyższe zdjęcia przedstawiają wykonanie wzmocnienia skrzydła. Moim „patentem” jest zastosowanie jako wzmocnienia taśmy-bandówki pociętej na paski, wciśniętej w szczelinę wykonaną nożem w rdzeniu skrzydła i zalewnej CA . Stosowanie drogich prętów węglowych mija się z celem przy tak tanich modelach. Taśmy plastikowe do pakowanie wszelkich kartonów dużych palet mają wymiary: szerokość 12 mm i grubość 0,8 mm. Nacinamy nożyczkami na szerokość 2,5 do 3 mm kawałki i rozrywamy na długości odcinki odpowiadające rozpiętości skrzydła czy też długości kadłuba lub statecznika. Z jednego paska taśmy powinniśmy otrzymać 4 do 5 wzmocnień, tasiemka w pianowej pozycji z górnej jak i dolnej powierzchni płata zalana klejem wzmacnia zadowalająco skrzydło i jest zarazem na tyle elastyczna pozwalając skrzydłu pracować i uginać się. Sprawdzone gorąco polecam.

Podobnie postępujemy ze statecznikiem poziomym, nacinamy wzdłuż nożem rdzeń statecznika poziomego i wklejamy tasiemkę wzmocnienia. Następnie wykonujemy ze szprychy rowerowej łączenie steru wysokości. Dociętą na wymiar szprychę wyginamy w kształt litery U i wklejamy w statecznik poziomy. Kanciaste kształty rdzeni obcinamy nożem i szlifujemy przykładowo szlifierką taśmową wyokrąglając natarcia i spływy. W kolejnych odcinkach zaprezentuje budowę kadłuba, skrzydeł, montaż serw i silnika, wyważenie modelu i postaram się napisać coś o kosztach budowy modeli z EPP.

Pozdrawiam Janusz.

Opublikowane w Modelarnia, Opisy budowy, technologia modelarska | comments 1 Komentarz »

Jedna Odpowiedź

  1. chomiq (admin) Napisał:

    Panie Januszu, świetny artykuł. Czekam na kolejne części. Patenz z taśmami plastikowymi rewelacyjny. Muszę go koniecznie wypróbować.