English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (16 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Ogólna instrukcja budowy modeli z EPP część II

time marzec 7th, 2012 napisany przez autor januszj57

W drugiej część ogólnej budowy modeli z EPP chciałbym przedstawić zasady instalacji serw w skrzydłach, mocowanie lotek i dźwigienek sterowych. Do napędu lotek i steru wysokości stosujemy mikro serwa ze względu na ich ciężar, waga serw oscyluje w granicach 9 do 12 gram. Cena na aukcjach allegro od 10,- zł. do 17,- zł. Umiejscowienie serw to już indywidualna sprawa, najlepiej zamontować po jednym serwomechanizmie na każdą lotkę, istniej wówczas możliwość sterowania rocznicowo wychyleniami każdej z lotek. Wybór umiejscowienia serwa – wierzch skrzydła czy też spód – jest nie tyko dylematem estetycznym. Modele z EPP z reguły nie posiadają podwozia, a przy lądowaniu na przysłowiowym brzuchu można zerwać przekładnie zębata serwa, kilkakrotnie się mi to przydarzyło. Wybór pada wiec na wierzchnią stronę skrzydła.

Najlepiej wykonać z kartonu szablon, który posłuży nam do odrysowania kształtu serwa na skrzydle.Wybieramy miejsce w którym chcemy umieścić serwo, w miarę blisko kadłuba w odległości ok 40-50 mm od lotki.

Odrysowawszy mazakiem kształt otworu na serw najlepiej lutownicą transformatorową wypalamy wnękę. Z drutu miedzianego o grubości 0,75 do 1,00 mm wyginamy literę U i mocujemy zamiast grotu w lutownicy, a następnie wypalamy otwór na serwo.

Bardzo ważnym jest także w jaki sposób ukryjemy przewody od serw. Ja preferuje schowanie przewodów w rdzeniu skrzydła, w tym celu gorącą lutownicą wykonuje rowek w który wpycham przewód serwa a następnie zaszpachluje go szpachlą do balsy. W przypadku uszkodzenia serwa łatwo przewód wyrwać. Gdy pomalujemy skrzydło to rowka nie widać. Inaczej możemy wyciąć trójkątną pryzmę wzdłuż drogi przewodu, a następnie CA zakleić szparę po wciśnięciu w nią przewodu.

Zawiasy montujemy posługując się „sprytnym” przyrządem do wyśrodkowywania miejsca wklejenia zawiasu listkowego. Za pomocą przyrządu i znacznika wyznaczamy miejsce dla zawiasu. Nacinamy nożem szczelinę i wklejamy zawias. Podobnie postępujemy z lotką. Sprawdzamy prawidłowe działania lotki. Wszystko zalewamy odrobiną kleju CA.

Czas zamontować dźwignie lotek, wyznaczamy linę prostą biegnącą od serwa do lotki i zaznaczamy miejsce, w które po nacięciu szczeliny nożem wklejamy dźwignie sterową lotki.

GOTOWE !!!

Pozdrawiam Janusz

Opublikowane w Modelarnia, Opisy budowy, technologia modelarska | comments 2 komentarze »

2 komentarze

  1. Darek Napisał:

    Witam, Panie Januszu czy materiał EPP pozyskuje Pan z zakupów (sklep modelarski) czy są to materiały z odzysku, tzn. z opakowań sprzętu elektronicznego itp.
    Mam kawałek EPP, w który był zapakowany sprzęt IT, ale mam wrażenie że ciężar na m3 jest z górnej granicy dla pianek EPP.
    Pozdrawiam.

  2. Kamil (admin) Napisał:

    Darek, pozwolę sobie odpowierzieć za p. Janusza:
    -- EPP było kupowane przez kilku z nas hurtowo po kilka-kilkanaście płyt na osobę. Transport niestety jest drogi bo liczy się objętość materiału przy przewożeniu na palecie. Do tego ostatnio ciężko jest znaleźć EPP w rozsądnej cenie i małych ilościach w sklepach modelarskich.
    -- Kiedyś miałem trochę EPP z opakowania po serwerze i po pocięciu na płytki przez Leona, wykorzystałem do budowy modelu 🙂 i wszystko było ok. Przy małych modelach różnica w wadze między „lekkim i ciężkim EPP” nie jest wielka.