English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (51 votes, average: 4,84 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Pirania – latający model z EPP „made by Leon”

time sierpień 18th, 2008 napisany przez autor Leon

100_4795.JPG 100_48021.JPG 100_4794.JPG

Pirania – została zaprojektowana i zbudowana w czasie ostatnich deszczowych dni. Składa się z kilku części i jest bardzo łatwa w budowie. Wycinanie i dopasowywanie otworów w EPP pod serwomechanizmy zawsze mnie irytowało. Często wychodziły za luźne, albo za ciasne. Przy tym modelu czarną robotę wykonała frezarka. Mi pozostała tylko przyjemność składania półfabrykatów.

Cała elektronika została zamocowana w modelu na wcisk w pasujące otwory bez ingerencji kleju. Tylko silnik jest przykręcony śrubkami do przyklejonej płytki z laminatu. Dzięki temu można w kilka minut bez kłopotu wyjąć i wymienić uszkodzone serwo, odbiornik lub regulator nie niszcząc konstrukcji.

Opis budowy

Silnik – jest przykręcony czterema śrubkami do wyfrezowanej płytki drukowanej. Trzeba pamiętać, by przykleić ją do kadłuba stroną matową lub samemu ją zmatowić. Nie można tutaj oszczędzać na kleju. Na ten element podczas lotu działają bardzo duże siły.

100_4707.JPG 100_4733.JPG 100_4741.JPG

Skrzydła – przed sklejeniem połówek trzeba wzmocnić od spodu i z góry prętami lub płaskownikami z węgła. Ja wkleiłem do spodu płaskowniki 1.5mm*2.5mm, a od góry pręty fi – 1.5mm. Podczas klejenia trzeba uważać, aby nie doszło do zwichrzenia skrzydeł.

100_4700.JPG 100_4702.JPG 100_4705.JPG

Po sklejeniu ze sobą dwóch polówek , wkleiłem od dołu płata dodatkowe dwa dźwigary z płaskownika 1.5mm*2.5mm. W płatach są wyfrezowane otwory pasujące pod serwa typu Hitec HS-55 lub Hxt 900 oraz pod odbiornik Jeti Rex 5 plus.

100_4714.JPG 100_4716.JPG 100_4721.JPG

Lotki – wykonane są z 5 mm balsy. Zostały oklejone kolorową folią pakową i zaprasowane żelazkiem modelarskim dla zwiększenia ich wytrzymałości. Do skrzydła zostały przymocowane czterema plastykowymi zawiasami.

100_45901.JPG 100_46021.JPG 100_46151.JPG

100_4629.JPG 100_4633.JPG 100_4684.JPG

100_4685.JPG 100_4689.JPG 100_4722.JPG

Serwa są rozmieszczone na taką odległość, aby można je było połączyć z odbiornikiem bez przedłużania kabli.

100_47211.JPG 100_4744.JPG 100_47831.JPG
Przed sklejeniem skrzydeł z kadłubem, obciąłem nosek.
100_4727.JPG 100_4730.JPG 100_4729.JPG

Kadłub -ma grubość 30mm. na całej długości i nie może być inny, ponieważ z tyłu musi pomieścić silnik, a z przodu akumulator. Powinienem go wzmocnić prętami z węgla w okolicach wyciętego miejsca na akumulator, ale brakło mi kleju. Zrobię to na pewno, bo kadłub jest najbardziej narażony na uszkodzenia podczas twardego lądowania.

Winglety zrobione są z 7mm EPP.

100_48001.JPG 100_47991.JPG 100_47981.JPG

Środek ciężkości znajduje się około 32 cm od początku modelu. Otwór pod akumulator należy wyciąć na wymiar do pakietu jaki się posiada.

100_4751.JPG 100_4752.JPG 100_47541.JPG

100_4756.JPG 100_4766.JPG 100_4781.JPG

Na zdjęciach poniżej model gotowy do lotu.

100_4787.JPG 100_4784.JPG 100_4785.JPG

100_47671.JPG 100_4779.JPG 100_4793.JPG

Plan modelu

pirania-latajacy-model-z-epp.pdf

Wyposażenie

Silnik: 3f – EMAX CF – 2822
Serwa: Hextronik 900 (hxt900 9gram)
Odbiornik: Jeti Rex 5 plus
Regulator: 18 Amper
Pakiet: 1300 mAh 3S 15C
Śmigło: GWS – 10’’

Fotki z pierwszego latania

100_4807.JPG 100_4806.JPG 100_48122.JPG

100_4814.JPGj100_4811.JPG

W czasie pierwszego lotu mocno wiało i nie było możliwości na dokładne wytrymowanie sterów, ale zauważyłem że przy włączonym silniku model mocno zadziera do góry. Po dodaniu podkładek (0.8mm) pod silnik na górne śruby, jak ręką odjął. Model zaczął latać poprawnie na włączonym i wyłączonym silniku. Dokładniejsze trymowanie zrobię jak będzie bezwietrzna pogoda.

dodano 23.08.2008r.

Fotki z drugiego latania

100_48841.JPG 100_4874.JPG 100_4875.JPG

100_4860.JPG 100_4865.JPG 100_48852.JPG

Następne latanie było czystą przyjemnością. Model lata bardzo przewidywalnie. Dobrze szybuje, potrafi latać na małych prędkościach, by potem błyskawicznie przyspieszyć. Po przeprowadzonych testach ze śmigłami stwierdzam, że do napędu najlepsze są śmigła nie mniejsze niż 10 cali. Przy takich śmigłach Pirania nie rozpędza się przy dodaniu więcej gazu, tylko strzela przed siebie jak pocisk. Na początku robi to wrażenie, potem można się do tego przyzwyczaić. Zdjęcia były zrobione wieczorem, więc nie są rewelacyjne.

 

 

 

Pozdrawiam Leon

 

 

Opublikowane w modele latające, Opisy budowy | comments 3 komentarze »

3 komentarze

  1. chomiq (admin) Napisał:

    Leon, bardzo fajny model sobie skonstruowałeś, świetny pomysł. Wygląd też jest niezły. jeśli mogę coś doradzić, to zmień śmigło na mniejsze np. 7x6 ew. 8x4 (lub 8x6 przycięte do 7 cali). Zmniejszy Ci się pobór prądu a osiągi pozostaną takie same. śmigło 9x6 i 10x4,7 jest dobre pod ten silnik ale dla pakietu 2S. To moje 3 grosze 🙂
    Masz ciekawe ułożenie serw. Jaka jest masa modelu gotowego do lotu? P.S. Dzięki za udostępnienie planu

    Jak dla mnie to model mógłby się też nazywać SHARKY (wymowa pl: szarki) -- mały rekinek) 😉

  2. Leon Napisał:

    Waga gotowego do lotu -- 438 gram.
    Ze śmigłami zacznę eksperymentować dopiero po
    dokładnym wytrymowaniu modelu.
    Moim faworytem będzie śmigło APC -- 7 x 4″
    W rzeczywistości model bardziej przypomina rekina, ale
    przy odrobinie wyobraźni można sobie wyobrazić piranie.

  3. chomiq (admin) Napisał:

    Miałem okazję polatać tym modelem i muszę przyznać że idzie jak po sznurku.. i nie tak jak to się często mówi o dość dobrze latających modelach. On naprawdę jest super przewidywalny i latanie nim to sama przyjemność. Już po kilku chwilach latałem metr nad ziemią robiąc okręgi o kilkumetrowej średnicy. Myślę że początkujący spokojnie by sobie z nim poradził, a i ktoś bardziej zaawansowany znalazł by w tym modelu idealny samolot do lotów na podwórku w wolnej chwili. Duże śmigło to jednak jest to, model ma duży ciąg i jednocześnie lata dość szybko i długo (co na małych śmigłach trudno jest uzyskać). Model jest kreto-odporny (EPP + pręty węglowe) ale nie był w tym kierunku testowany.. po prostu nie chce lądować i trzyma dystans od kopców kreta 😉

    P.S.Mam nadzieję, że umieścisz fotki z drugiego latania, które porobiliśmy w czwartek.