English version button Translates into English from Polish automatically. English version now available thanks it PWN Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN | Login | Zarejestruj się | RSS

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (42 votes, average: 4,81 out of 5)
Loading...
Drukuj ten post Drukuj ten post

Tofik – latający model na dobry początek. Budowa krok po kroku.

time marzec 7th, 2010 napisany przez autor Leon

 

__________________

Dodano przez admina:

„Ze względu na dużą ilość pytań dotyczących możliwości zakupu zestawu do budowy Tofika lub Koszałka z EPP, podaję kontakt do autora projektu Leona
e-mail: noel11 (małpka) interia.pl
telefon: 699 935 300 (po godzinie 15.00)”
__________________

Model jest przeznaczony do bez stresowego latania, modelarze szukające adrenaliny szybko się nim znudzą,. To nie jest bardzo szybkie Porsche, a raczej dystyngowany Rolls-royce.
W powietrzu zachowuje się wyjątkowo dobrze.
Tofik lata miękko, chociaż lepszym określeniem było by że płynie w powietrzu dając wielką frajdę i uśmiech na twarzy osobie sterującej modelem. Może przemieszczać się we wszystkich kierunkach z jednakową prędkością, sprawiając wrażenie jakby ważył tyle co wyschnięty liść na wietrze Latanie nim sprawia czystą przyjemność, czerpaną z widoku modelu unoszącego się z gracją w powietrzu Idealny na relaks po ciężkim dniu pracy.
Osoby puszczające na łące latawce wiedzą co mam na myśli.

Przed przystąpieniem do składania Tofika, osoby zaczynające swoją przygodę z modelarstwem lotniczym,  powinny najpierw zapoznać się z całym opisem budowy  ze zrozumieniem i koniecznie obejrzeć plan modelu.

Budowa

Model jest łatwy w budowie i nadaje się idealnie do zdobycia pierwszych doświadczeń,  przed budową kolejnych i trudniejszych konstrukcji lotniczych.   Został wycięty z epp, skrzydła są połączone z lotką nie odciętym kawałkiem materiału. Pomalowany został według wzoru i kolorów zaproponowanych przez Tomka ( Kilera).

Wcześniejsze wycięcie otworów na serwa, skraca czas budowy. Płaskowniki, mocowanie silnika oraz drobne akcesoria, zostały wycięte z lominatu.

Kadłub

Kadłub jest wycięty z wiotkiego materiału, i dla tego trzeba go wzmocnić, np. płaskownikami z laminatu. Zrobimy to nacinając nożem długą szczelinę u dołu kadłuba (w odległości, na oko 10 – 15 mm od krawędzi materiał) na głębokość około 4 mm. Krótszą szczelinę robimy w górnej części kadłuba.  Gdyby były problemy z tą czynnością – można pomóc sobie wycinając z kartki papieru szablon.

Płaskownik wsuwamy rozchylając szczelinę palcami na boki. Nadmiar płaskownika usuwamy obcinaczami.

Czynności te powtarzamy po drugiej stronie kadłuba.

Przed zalaniem płaskowników rzadkim kleje, należy sprawdzić czy kadłub nie uległ skrzywieniu. Jeśli tak się stało, trzeba go wyprostować i dopiero wtedy gdy będziemy pewni że kadłub jest prosty możemy zakleić płaskowniki.

Mocowanie silnika

Mocowanie silnika wykonane jest z trzech wyfrezowanych i pomalowanych elementów z laminatu. Rozstaw otworów mocujących jest dopasowany do silnika Emax –2812 / 2822.

Aby mocowanie umieścić w kadłubie, trzeba naciąć nożem kadłub w czterech miejscach.

Delikatnie wcisnąć laminat w nacięcia w kadłubie.

I całość skleić rzadkim klejem.

Silnik został przykręcony czterema małymi wkrętami.

Regulator napięcia

Regulator jest przymocowany dwoma opaskami.

Podkładki z laminatu umieszczone po drugiej stronie kadłuba zabezpieczają przed wżynaniem się opasek w kadłub.

Odbiornik

Odbiornik jest przymocowany do kadłuba opaską zaciskową, podobnie jak regulator. Dla lepszej wizualizacji, wybrałem dużego Graupnera a dla skrócenia opisu budowy umieściłem go bezpośrednio na wierzchu kadłuba.

Leprze efekty uzyskamy zagłębiając odbiornik w kadłubie, wycinając gniazdo pod nim. Można dodatkowo przykleić go taśmą dwustronnie klejącą ale nie jest to konieczne.

Przewód łączący regulator z odbiornikiem wciśnięty jest w szczelinę zrobioną ostrym nożem do tapet.

 

Skrzydło

Po sklejeniu połówek skrzydła, trzeba je usztywnić przy pomocy płaskowników. Ponieważ płaskowniki są krótsze od skrzydła, należy umieścić je w jednakowych odległościach od końców płata. Aby to zrobić trzeba wykonać długie nacięcie. Ułatwi to posłużenie się stalową linijką. Odległość płaskownika od natarcie skrzydła jest widoczna na planie modelu (pdf), i wynosi 110mm.

Gdy płaskowniki będą w naciętych szczelinach z obu stron skrzydła. I po upewnieniu się że skrzydło nie uległo deformacji, można zalać szczeliny rzadkim klejem CA.

W centralnej części lotek trzeba wyciąć miejsce na kadłub. Wystarczy obciąć każdą lotkę o 15mm.

Teraz można przymierzyć skrzydło do kadłuba.

Zanim przykleimy skrzydło, trzeba ustawić je w równych odstępach od kadłuba.

Serwomechanizmy

Serwa wciskamy w uprzednio wycięte gniazda. A przewody prowadzimy w nacięciach wykonanych ostrym nożem. Podłączamy zasilania i sprawdzamy czy dźwignie serwomechanizmów wychylają się w odpowiednich kierunkach. W razie potrzeby należy przestawić rewers z nadajniku lub zamienić serwa miejscami, jeśli jest to konieczne. Nadajnik musi mieć funkcję  MIX – klapo – lotek, czyli układu latającego skrzydła. Jeśli nie ma, wówczas trzeba zastosować mikser elektroniczny. Można taki kupić w sklepie modelarskim lub na Allegro w cenie 20 – 30zł. Serwa trzeba zabezpieczyć przed przesunięciem kilkoma kroplami kleju polimerowego ( do styropianu ). Ale dopiero wtedy gdy będziemy pewni, że dźwignie serw wychylają się w odpowiednich kierunkach i są ustawione prawidłowo ( nietrymowanie w pozycji – neutrum). Najlepiej zrobić to dopiero po oblataniu modelu.

Popychacz dźwigni steru wykonany jest z wygiętego pręta stalowego fi. 1mm.  I zabezpieczony przed wypadnięciem plastykowym snapem. Koniec drutu po obcięciu obcinaczkami trochę się spłaszcza.  Aby bez oporu wszedł w otwór dźwigni, trzeba go trochę opiłować pilnikiem.

Dźwignie steru wycięto z laminatu o grubości – 1.5mm. Sposób montażu dźwigni, pokazują zdjęcia. Ważne aby były wklejone pod kątem prostym, do wewnętrznej krawędzi lotki.

Ster kierunku

Ster jest atrapą wyciętą z płytki epp o grubości 10mm.

Bardziej ambitni modelarze mogą go przeciąć i zamontować dodatkowe serwo. Jednak nie jest to konieczne, ponieważ Tofik i bez serwa steru kierunku lata dobrze

Antena odbiornika

Antena odbiornika jest przepchnięta na drugą stronę kadłuba.

I prowadzona wzdłuż modelu, przy pomocy skobli wykonanych ze szpilek krawieckich.

Skobelki są wciśnięte bez kleju, co zabezpiecza antenę przed rozerwaniem w czasie kraksy.

Śmigło

Do modelu zastosowałem śmigło: APC – 7×4

Akumulator

Mocowanie akumulatora jest ostatnim etapem budowy modelu, i wiąże się ze znalezieniem środka ciężkości. Znajduje się on w odległości 175mm (+/-5mm) licząc od początku kadłuba.

Otwór powinien być mniejszy od wymiarów akumulatora.

Lotki do pierwszego lotu powinny być ustawiane tak, jak na zdjęciu.

Model gotowy do lotu.

Wyposażenie modelu :
Silnik: 3f – EMAX CF – 2812 / 2822
Serwa: Hextronik – 900 (hxt900 9gram)
Odbiornik: Graupner 7k
Regulator: 18 Amper
Pakiet: 1300 mAh, 3S, 15C
Śmigło: APC – 7×4

Wymiary modelu :
Rozpiętość – 1000mm
Długość – 515mm
Waga do lotu – 380g.
Powierzchnia skrzydeł – 25.6dm2

Plan modelu

Plam modelu Tofik – 1000mm plik PDF

Plam modelu Tofik – w skali 1 do 1 – plik DXF –

Oblatywanie modelu.

Proces oblatywania modelu trzeba podzielić na dwa etapy.

1 – Wyważenie – doprowadzenie do prawidłowego lotu ślizgowego z wyłączonym silnikiem i miękkim lądowaniem.

2 – Ustawienie skłonu silnika – po włączeniu silnika model powinien lecieć poziomo lub nieznacznie wzbijać się do góry.

Wyważenie

Dokładne (precyzyjne) wyważenie modelu trzeba zrobić metodą prób i błędów. Jeśli model po rzuceniu z ręki zaczyna spadać dziobem na ziemię – to trzeba dołożyć balast na ogon. Jeśli wzbija się mocno do góry, wytraca prędkość a następnie spada bezwładnie dziobem w dół ( robi pompkę), – to oznacza że model jest za ciężki na ogonie i trzeba dodać balastu na dziób.

W tym przypadku model rzucony z ręki pod wiatr z wyłączonym silnikiem przelatywał płasko ( bez pompowania) 10 – 12 metrów. I słabo reagując na stery spadał dziobem na ziemię. To stanowczo za mała odległość. Po przyklejeniu, przy pomocy naklejki monety 5-cio złotowej na ogonie, Tofik zaczął przelatywać odległość 25 – 30 metrów, dobrze reagować na ruchy sterów i miękko lądować

Oczywiście model nie może latać z przyklejoną monetą na ogonie. Jest to niepotrzebny balast. Aby temu zapobiec wystarczy przesunąć akumulator do tyłu.

Ustawienie skłonu silnika

Jeśli po włączeniu silnika podczas lotu, model zaczyna zadzierać dziób do góry i szybko nabierać wysokości, – to trzeba zmienić skłon silnika podkładając podkładki pod silnik w miejscu górnych otworów mocujących. Jeśli szybko opada w dół – to trzeba podkładki podłożyć pod dolne otwory.

W tym przypadku model po włączeniu silnika zaczął mocno nabierać wysokości i wymagał podłożenia podkładek pod górne otwory mocujące silnik.

Zdjęcia z pierwszego lotu.

Zdjęcia z następnego  lotu.

Pozdrawiam Leon

—–

Tofik – w wykonaniu Wiktora z Warszawy.

Co do wyposażenia mój Tofik jest raczej „light”:

– silnik EMAX C2805 (trzeba było mocno pochylić silnik w dół – dwie podkładki 0.7 mm)

– Śmigło GWS 7X6 SF

– regulator Turnigy Plush-10A

– akumulator Turnigy 2 cell 800mAh

– 2 serwa HXT900

– odbiornik Assan 6 kanałów.

—–

Model Łukasza z Krakowa.

 silnik E Max CF 2822

regler Wow RC 30 A (za duży ale akurat taki był w szufladzie)

serwa HXT 900

odbiornik Corona 2.4

aku Rinho 1050 3S

—–

Model Janka z Nowej Soli

  

  

 

————-

Tofik z uszami – w wykonaniu  Andrzeja z Nysy,
Do lotu:
motor: E-Max GF2822
Reg: Redox 20A
aku: 3cele 1800mAh
odbiornik: V8R7-II
fotki w załączniku
PS. super szybuje przy wietrze na tym aku co w specyfikacji
ponad 40 minut bo po tym czasie przestałem wykonywać pomiar
długości lotu, po zakończeniu latania na celach pozostał 3,76V.

 
————
 

Opublikowane w modele latające, Opisy budowy | comments 36 komentarzy »

36 komentarzy

  1. chomiq (admin) Napisał:

    Kolejny świetny model !!! Leon konstruktor rządzi 🙂
    Na filmie widać, że model ładnie lata. Zaskoczyła mnie jego zwrotność i gracją z jaką „płynie w powietrzu”. Muszę zobaczyć go na żywo. Leon, jaki jest nadmiar ciągu w porównaniu do jego masy?

  2. adamm Napisał:

    Brawo! doskonały opis i cenne wskazówki…nawet takiemu laikowi jak ja wydaje się,że zbudowanie tego nie jest trudne 😉

  3. Leon Napisał:

    Trudno powiedzieć jak duży jest zapas mocy, nie chciałbym szacować na oko.
    Jednak jest on na tyle duży, że mam zamiar zamocować do niego kamerę i zrobić filmy z lotu ptaka.

  4. Przemek Napisał:

    Bardzo interesujący model o dobrych właściwościach lotnych pomimo niekonwencjonalnej i uproszczonej budowy.Myślę,że świetny dla początkujących i niezbyt zasobnych w kasę modelarzy.Opis wzorcowy!Bardzo szczegółowa dokumentacja fotograficzna ułatwia śledzenie kolejnych etapów budowy oraz skrócenie opisu słownego a tym samym i całego artykułu.W zasadzie brakuje tylko dokładnego zwymiarowania elementów modelu tj.skrzydeł,lotek,kadłuba(grubość EPP),łoża silnika(proszę o ich podanie a wtedy z pewnością przybędzie niejeden”TOFIK”).Opis zawiera cenne dla początkujących modelarzy informacje n/t wyważenia modelu oraz prawidłowego ustawienia skłonu silnika.Reasumując,BARDZO UDANY MODEL!!!

  5. Leon Napisał:

    Faktycznie – wygląda to jak paradoks. Opis budowy jest czytelny , a plan
    może sprawiać trochę kłopotu. Ale tylko pozornie.
    Wszystkie części są w tej samej skali.
    Plan trzeba przekonwerterować z PDF do pliku DXF.
    Można to zrobić na przykład programem
    Aide PDF to DXF Converter.
    Plik w dxf trzeba wyskalować w programie
    np. CoRel Draw wzorując się na opisanym
    prostokącie o wymiarach 20 na 100 mm.
    Wówczas wszystkie wymiary będą w skali 1:1.
    Jeśli jest to zbyt skomplikowane, to chętnie wyślę
    osobom zainteresowanym plik dxf w skali 1:1 na majla.

  6. Łukasz Napisał:

    Właśnie oblatałem mojego Tofika. Jednym słowem rewelacja! Lata jak posznurku, można też trochę poszaleć. Po pierwszym locie skorygoawłem nieco środek ciężkoćci przesuwając pakiet 2 cm. w tył. Skłon silnika od razu ustawiłem dając po jednej podkładce pod górne śruby mocujące i było OK. Sam zestaw jak zwykle u Leona: perfekcyjny! Składanie ułatwia świetna, bogato ilustrowana zdjęciami instrukcja.

  7. Nowicki Szymon Napisał:

    hej czy ktos by mi mógł wysłac dokładny opis budowy i obrazek dxf mój e mail to szyko222@gazeta.pl

  8. Leon Napisał:

    Plan Tofika w skali 1:1 wysłałem na wskazany adres.
    Pozdrawiam
    Leon

  9. lech Napisał:

    Witam
    Model wygląda ciekawie
    Prosze o plany TOFIKA w skali 1:1
    Pozdrowienia

  10. Leon Napisał:

    Plan modelu wysłałem na majla, i wstawiłem do opisu budowy.
    Pozdrawiam
    Leon

  11. Nowicki Szymon Napisał:

    dzięki Leon

  12. Nowicki Szymon Napisał:

    hej to znowu ja chce sie spytać ile kosztuje komplet urządzeń i śmigło?

  13. chomiq (admin) Napisał:

    Koszty to około 45-50 zł (silnik + śmigło + piasta), odbiornik 40-80 zł, regulator 40-65 zł, pakiet 30-75 zł
    Wszystko zależy od firmy i jakości. Tak więc najtańsza opcja to około 155zł

  14. Mariusz Napisał:

    Też miałem ten model, fajnie latał i jest prosty w budowie, gdyby nie regulamin byłby idealny do ESA.
    Lata dość szybko, na początek niestety nie polecam, mój latał na silniku SUPPO o ciągu ok. 600 gram przy wadze modelu ok. 400 gram i pakiecie 1300 mAh 20C 3s.
    Niestety, zbyt szalałem i przywaliłem w latarnię 🙂
    Aktualnie Tofik czeka na remont.
    Pytania: lockon.grzywacz@gmail.com

  15. Łukasz Napisał:

    Witam mam tofika do nauki latania i fakt jest taki że trzeba dużo pokory i treningu na symulatorze inaczej trzeba wiadro śmigieł 😀

  16. Leon Napisał:

    Witam !
    Proponuję ci zakładać śmigło na piastę przy pomocy gumowego o ringu.
    Tak jak jest na zdjęciach w opisie budowy.
    No i oczywiście musisz zredukować prędkość modelu i wychylenia lotek na wysokości.
    Tofik jest lekki i bez problemu potrafi latać na małych prędkościach.
    Ale przy nadmiarze mocy, pilot będzie miał mało czasu na reakcję.
    I jeśli nie ma wyrobionych odruchów, to może mieć kłopoty w powietrzu.
    Pozwól aby doświadczony modelarz pomógł ci Tofika oblatać.
    To bardzo ważne aby model był dobrze oblatany.
    Potem zostaje tylko przyjemność z latania.
    Pozdrawiam
    Leon

  17. ŁUKASZ Napisał:

    Tofik jest oblatany przez pilota który posiada taki model:D śmigło na oringu i przyznaję racje jeśli nie przesadza się z gazem i jest bezwietrznie to tofik jest posłuszny inaczej to taki mały diabełek:D:D

  18. Czarek Napisał:

    Niech za cały komentarz posłuży materiał:
    http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=392839#392839

    Modelik naprawdę fajny i szkoda, że uciekł ale liczę na upust przy zakupie następnego 😀
    Pozdrawiam Czarek

  19. Kamil Napisał:

    Ja też poproszę o plan w skali 1:1 🙂

  20. Leon Napisał:

    Czarek – mam nadzieję że model się znajdzie.
    A za wykazany upór i wytrwałość godną prawdziwego modelarza, masz u mnie upust obowiązkowo.

  21. Leon Napisał:

    Kamil – plan modelu w skali 1 do 1 jest w formie dxf. pod planem pdf.
    Można go samemu ściągnąć bezpośrednio ze strony z opisem budowy.
    Życzę powodzenia przy budowie.

  22. chomiq (admin) Napisał:

    Chciałbym tylko nadmienić, że model można wykonać samemu wg. dokładnych informacji od projektanta modelu -- Leona (plan dxf + ten opis budowy), albo zamówić u niego kompletny zestaw do budowy modelu (bez wyposażenia elektrycznego). Ja osobiście wybrałem opcję dwa, ze względu na bardzo przystępną cenę i rewelacyjną jakość jak na „amatorski” projekt. Całość jest cięta maszynami CNC co daje niesamowitą dokładność i powtarzalność elementów. Dzięki temu można zamówić elementy zapasowe w przypadku uszkodzenia modelu… Choć przyznaję, że ciężko jest go uszkodzić bo wykonany jest z pianki EPP + laminatowe wzmocnienia.

  23. Czarek Napisał:

    Nie uwierzycie! Po ponad dwóch miesiącach Tofik został odnaleziony przez sąsiada podczas wycinki drzewa na którym wisiał kilometr od miejsca startu. Elektronika przetrzymała i po podłączeniu nowej baterii silnik pięknie zaskoczył! EPP też dobrze zniosło warunki pogodowe. Jak tu nie wierzyć w cuda…

  24. Łukasz Napisał:

    „Silnik: 3f – EMAX CF – 2812 / 2822
    Serwa: Hextronik — 900 (hxt900 9gram)
    Odbiornik: Graupner 7k
    Regulator: 18 Amper
    Pakiet: 1300 mAh, 3S, 15C
    Śmigło: APC – 7×4”
    -- to ile to razem kosztuje?

  25. chomiq (admin) Napisał:

    Cześć Łukasz, licząc tak na oko:

    silnik 35-40 zł
    serwa : 2 x 20-25 zł
    odbiornik: od 50 zł
    regulator: 35-45zł
    pakiet pewnie koło 50zł
    śmigło(lepiej kupić 2-3 na zapas) + piasta: koło 15zł

    Czyli całość wyposażenia 175-245zł (zależy w jakim sklepie / lub u jakiego sprzedawcy na allegro). Można też trochę taniej to wychaczyć bezpośrednio w sklepach w Chinach lub Hong Kongu, ale tam trzeba czekać dość długo na przesyłkę. Generalnie to cena takiego zestawu jak widzisz nie przekracza kosztu najtańszego telefonu komórkowego więc chyba to jeden z najtańszych możliwych do skompletowania zestawów napędowych do modelu latającego (i to w bardzo dobrej półce jakościowej) 🙂

  26. Łukasz Napisał:

    Jaka jest szerość szkrzydeł?

  27. Leon Napisał:

    1000 mm czyli jeden metr.
    Możesz to sam sprawdzić oglądając plan modelu lub czytając wymiary modelu.
    Pozdrawiam
    Leon

  28. Daniel Napisał:

    Tofik to na prawdę świetny model -- kupiłem go ponad rok temu i sporo przeleżał złożony, gdyż wolałem troszkę potrenować na symulatorach zanim podejmę próbę rozbicia zamiast oblatania… i tu odziwo z moim zerowym doświadczeniem w lataniu po 3-4 niezbyt udanych startach udało się go opanować -- latanie nim to czysta przyjemność… Leonie -- jeśli masz jeszcze w swej stajni jakieś inne modele dla początkujących to chętnie kupiłbym jakiś -- czytelność instrukcji, prostota montażu, radość z latania …

  29. Leon Napisał:

    Cieszę się że model spełnił swoją powinność.
    Czyli, wywołał uśmiech na twarzy od ucha do ucha.
    Życzę miłej zabawy.

  30. PerfectHobby Napisał:

    Latające modele to naprawdę świetna zabawa. Co ciekawe mimo że to wciąż zabawki, to jednak nie ma górnego limitu wieku, po którym człowiek robi się na to za stary.

  31. Jacek Napisał:

    Witam. Model strasznie mnie zainteresował ale jest jeden problem, brak podanych grubości. Nie mam pojęcia jakiej grubości wykonać skrzydło itd. prosilbym bardzo o podanie jak grubej pianki użyć. Pozdrawiam Jacek

  32. Leon Napisał:

    Proponuję otworzyć plan modelu 1:1 dxf.
    Wówczas można sprawdzić, zmierzyć każdy wymiar.
    Profil przy kadłubowy ma grubość 31mm., a skrajny 20mm.
    Pozdrawiam
    Leon

  33. Michał Napisał:

    Witam!
    Ja mam tylko pytanie czy e-mail podany w kontaktach do Pana Leona jest wciąż aktualny i czy istnieje jeszcze możliwość wykonania takie „pakietu startowego” Tofika?
    Pozdrawiam

  34. Leon Napisał:

    Witam!
    Kontakt akualny, info o możliwości zakupu Tofika wysłałem na maila.
    Pozdrawiam
    Leon

  35. Modelarz Napisał:

    Witam.Tyle dobrych rzeczy tu opisaliście że chiałbym kupić Tofika. Tylko jak ?A w zasadzie poproszę o namiary.Dziekuję.

  36. Kamil (admin) Napisał:

    Kontakt do Leona: noel11 (małpka) interia.pl lub telefon 699 935 300 (po godzinie 15.00)