Trimaran „Butterfly” firmy Graupner – opis modelu
kwiecień 23rd, 2012 napisany przez Kamil (admin)
Moja przygoda z prawdziwym żeglarstwem zaczęła się kilkanaście lat temu od zrobienia patentu żeglarskiego na obozie w Niesulicach. Następnie było kilka startów w harcerskich regatach o błękitną wstęgę na jeziorze Sławskim oraz wyjazd na Mazury i przepłynięcie trasy Ruciane Nida -> Węgorzewo -> Ruciane Nida (160km w tydzień). W trakcie ostatnich wakacji wyjeżdżałem kilka razy z żoną i znajomymi do Lubiatowa (nad jezioro Sławskie), aby popływać omegą i jakąś kabinówką. Być może to dlatego wróciły do mnie wspomnienia o pół-sportowym żeglarstwie i postanowiłem znaleźć żaglówkę… z tym że w mniejszej skali, aby móc popływać na nowosolskich akwenach i naszym pięknie wyremontowanym porcie z kładką modelarską 🙂
Sporo naszukałem się by znaleźć model ładny, duży i co ważne dość szybki. Katamarany i Trimarany oferują najlepszy stosunek swojej prędkości do prędkości wiatru, który może być równy nawet 3: 1 (prędkość wiatru 2m/s, prędkość modelu do 6m/s) Pod koniec 2011 roku udało mi się zakupić model trimarana zbudowany z zestawu firmy Graupner o nazwie „Butterfly” (czyli po polsku „motylek”). Trimaranjest zbudowany z dużego kadłuba centralnego i dwóch mniejszych kadłubów (pływaków – riggers) po bokach. Jest stabilny i może żeglować nawet gdy jeden z bocznych kadłubów jest zanużony
Definicja trimarana z wikipedii: „Trimaran, trzykadłubowiec – statek wodny posiadający trzy połączone sztywno kadłuby (jeden centralny i dwa boczne) umieszczone równolegle względem siebie. Trimarany mogą być zarówno jednostkami silnikowymi, jak i napędzanymi żaglami. Mogą należeć do grupy jachtów mieczowych, balastowych, jak i balastowo-mieczowych.”
„Butterfly”, tojacht mieczowy, napędzany żaglami.
Dane techniczne:
- długość 1130 mm (1143 mm ze sterem i żaglami)
- wysokość masztu 1720 mm (1790 mm ze wskaźnikiem wiatru)
- szerokość 920 mm
- zanurzenie: 320 mm (z mieczem)
- masa około 3000 – 3300 g
- powierzchnia żagla: 50 dm2
- Projektant: Thomas Dreyer
- Producent: Graupner
- Sprzedawany przez: już nieprodukowany
- materiał: kadłuby – tworzywo ABS, poprzeczki – profile aluminiowe, maszt – profil aluminiowy
- boczne pływaki demontowane
Długo szukałem tego typu model, ponieważ wielokadłubowce (katamarany i trimarany) przy dobrym wietrze osiągają większe prędkości niż podobnej wielkości łódki klasy M (długość kadłuba 128 cm). Łódka nie ma dodatkowego, ołowianego balastu, tylko dość krótką demontowaną płetwę mieczową. Duża prędkość trimarana zwiększa niestety ryzyko przewrotu w przód (headstand).
Model ma kilka ciekawych rozwiązań technicznych, które ciężko znaleźć w wielu innych łodziach np. obrotowy maszt, ster pull-pull, doskonała regulacja napięcia żagli itp.
Zakupiony model był podobno wcześniej opływany, ale gdy ja go otrzymałem, okazało się że kilka elementów jest uszkodzonych, a kilku po prostu brakuje. Dodatkowo nie miałem żadnych planów modelu i nie wiedziałem dokładnie jak należy go ustawić. Dwie poprzeczki łączące kadłuby mają różny rozstaw śrub mocujących, dodatkowo sailig i stenga były wyłamane, nie wiedziałem jak podłączyć windę (linki były zerwane, a sama winda uszkodzona).
W poszukiwaniach informacji o modelu posłużyłem się wyszukiwarką google i znalazłem kilka zdjęć gotowego modelu. Niestety nigdzie nie znalazłem planów łodzi (ani na allegro ani na e-bay). Najdokładniejsze zdjęcia ma na swojej stronie Jorg Bayer: http://www.joergbayer.homepage.t-online.de/trimaran.htm (artykuł o tytule Trimaran Kingfisher znany również jako „Butterfly” firmy Graupner w języku niemieckim).
Dzięki zdjęciom z jego strony udało mi się naprawić sailing i stengę oraz wstępnie wyregulować ożaglowanie. Udało mi się również skontaktować z Jorg-iem i otrzymałem od niego kilka zdjęć wnętrza łódki oraz skan fragmentu planów z rysunkiem zamontowania i ustawienia windy żaglowej. Z tego miejsca chciałbym bardzo serdecznie podziękować mu za wysłanie mi oryginalnych planów żaglówki (2 duże arkusze), które otrzymałem od niego bezpłatnie. Bez nich prawdopodobnie nie ukończył bym modelu!!! Wielkie dzięki. (Thank You Jorg. Probably I would not be able to finish this boat without Your help.)
Model ma na obecną chwilę następujące wyposażenie:
- Serwo steru: Graupner C 508
- Winda: cyfrowa Vigor VSD-22YMB HV 56g/11kg/0.60 (360 degree) full 6 turn. Mniejsza niż oryginalna analogowa Graupner Regatta proponowana do łódki na planach i działa bez problemu zasilana 7,2V.
- Odbiornik FrSky D8R-II PLUS 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery (praktycznie każdy inny dwukanałowy też będzie dobry)
- Zasilanie to w tej chwili bateria 4xAA, ale zostanie wymienione na BEC 5A 5V + Li-Pol 2S 1800mAh (podobna waga, ale większa wydajność prądowa dla windy).
Transport łódki to małe wyzwanie. W całości zajmuje tylne siedzenia w samochodzie (wielkości renault megane), natomiast maszt zajmuje miejsce od tylnej szyby do połowy siedzenia pasażera. Można model rozłożyć i przewozić w bagażniku, ale trzeba poświęcić później około 5 minut na jego poskładanie nad wodą (na dłuższe trasy to się opłaca).
Model został opływany w trakcje akcji „Motoserce 2012” (21.04.2012) w porcie w Nowej Soli. Spisywał się naprawdę świetnie. Przy niewielkim wietrze (około 2-2,5 m/s) pływał całkiem dobrze, zwykła żaglówka praktycznie stała by w miejscu. Następnego dnia wiało mocniej (około 4m/s i model ładnie się przechylał i przecinał kadłubami wodę). W chwili obecnej jest ozdobiony kilkoma oryginalnymi naklejkami i nie był przemalowywany. Kadłuby są białe, kil i ster czarne, tak samo jak poprzeczki, maszt srebrny. Model wymaga jeszcze kilku drobnych poprawek (przemalowanie poprzeczek łączących kadłuby), ale ogólnie prezentuje się bardzo ładnie na wodzie 🙂
Postaram się jeszcze rozbudować ten wpis, umieścić więcej szczegółowych zdjęć oraz fotek z pływania. Dodatkowo jeśli będę miał możliwość umieszczę skany planów.
Fotki modelu zrobione przez Łukasza, oprócz ostatniej którą robiłem ja 😉
Opublikowane w Nasze modele | Możliwość komentowania Trimaran „Butterfly” firmy Graupner – opis modelu została wyłączona